Min datter vil slet ikke spise skemad eller andet, kun amning og mme

2. september 2015

Alder:
8 mdr.

Min datter vil slet ikke spise skemad eller andet, kun amning og mme

Hej Helen

Min dejlige datter på præcis 8 mdr i dag er over de sidste 10 dage blevet mere og mere afvisende overfor skemad og nu også andet mad jeg giver hende. Hun har de sidste to dage kun villet have mme på drikkeflaske eller kop eller når jeg ammer hende. Hun har ellers været meget glad for skemad og har spist rimelig store portioner af havregrød, hirsegrød, kartoffelmos, pasta med kødsovs osv tiltagende siden hun var 5 mdr. Uden at det behøvede at være helt moset.

Hendes historie indenfor den sidste måned har været at hun har trives godt indtil vi tog på camping i uge 30. Her begyndte hun at have nedsat appetit efter nogle dage. Vi forbandt det med at hun nok var i fremmede omgivelser og det ville hjælpe når hun kom hjem. Hun spiste stadig rimeligt. Da vi kom hjem gik der 3-4 dage. Så begyndte hun at få feber. Gennem to dage steg feberen og jeg tog til lægen med hende. Efter undersøgelse, urinprøve og en blodpr.viste det sig at hun havde en urinvejsinfektion. Vi tog afsted til børneafdelingen og efter en kort indlæggelse kom vi hjem igen med penicillin til ti dage. Gennem de ti dage faldt hendes appetit ydeligere. Hun ville stadig godt spise lidt grød og mos og jeg fandt ud af at hun gerne ville have rugbrødshapser med leverpostej el smøreost. Så det gik egentlig fint.

For ca 14 dage siden, brød så den første tand så småt igennem i undermunden og siden er det gået helt galt med maden. Fire dage senere kom nummer to tand og hun havde lidt feber, løs mave, og var bare så pylret. ( hun har ikke haft feber de sidste tre dage). Hun har siden nægtet at spise alt hvad jeg gav hende. Alt hvad hun tidligere har gabt lystigt efter, bliver nu totalt afvist.

Stemningen plejer at være god ved spisebordet og plejer gerne at ville sidde i sin højstol og spise. Nu pylrer hun så snart jeg sætter hende i stolen og munden er totalt lukket sammen. Hun presser ...

Annonce

... læberne sammen vender hovedet væk når jeg tilbyder noget. Hun vil kun til nøds sutte og gnaske lidt i noget hun selv kan sidde med. Så hun har fået skorper med smøreost, agurk, kogte grønsager osv og selv sidde med, men det er ikke meget der ryger ned. Og så har jeg ammet hende og givet mme for resten. Og det er faktisk det eneste hun får.

I går og i dag har hun udelukkende kun villet tage mme i kop eller flaske og amning. Og så vil hun gerne gnave i en skorpe. Nætterne er gået totalt i kluder. Og hun spiser mere om natten end om dagen. Hun har altid villet ammes om natten men vi har kunnet "nøjes" med omkring tre gange. De sidste to nætter har hun været vågen 7-8 gange og enten suttet løs på mig eller en drikkeflaske med mme. Hun får omkring 300ml mme på flaske elle kop, mest om natten. Jeg er helt mast.

Morgenmaden afviste hun totalt i dag og hun fik ingenting. Om dagen ammer jeg nu igen omkring 6 gange, det var ellers nede på ca 3 gange. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. Nu sover hun, hun er jo også træt. Hun er i forvejen er lidt spinkel pige på 7800g gram og 70 cm. Hun vejede 3700 ved fødslen. Jeg er bange for at hun skal begynde at tabe sig. Hun er ellers rimelig tilpas i løbet af dagen. Hun vil gerne sidde og lege og i går begyndte hun at forsøge at rejse sig i kravlegården og holde ved kanten. Hun pludrer og er nem at få til at smile. Hun er uden tvivl øm og irriteret i munden for alt bliver gnavet i og smuttet på og hun savler rigtig meget.

Men hvad skal jeg stille op med hensyn til maden? Hun skal jo have næring. Skal jeg fortsætte med at amme hende så meget eller skal jeg nægte hende det og håbe på at hun bliver sulten. Skal jeg finde på noget andet mad at give hende. Skal jeg prøve med vælling i en flaske? Synes ellers jeg har prøvet alt.

Har virkelig brug for nogle gode råd.

Håber du kan hjælpe os?

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder