Brev:
Min datter vil slet ikke spise skemad eller andet, kun amning og mme
2. september 2015
Alder:
8 mdr.
Hej Helen
Min dejlige datter på præcis 8 mdr i dag er over de sidste 10 dage blevet mere og mere afvisende overfor skemad og nu også andet mad jeg giver hende. Hun har de sidste to dage kun villet have mme på drikkeflaske eller kop eller når jeg ammer hende. Hun har ellers været meget glad for skemad og har spist rimelig store portioner af havregrød, hirsegrød, kartoffelmos, pasta med kødsovs osv tiltagende siden hun var 5 mdr. Uden at det behøvede at være helt moset.
Hendes historie indenfor den sidste måned har været at hun har trives godt indtil vi tog på camping i uge 30. Her begyndte hun at have nedsat appetit efter nogle dage. Vi forbandt det med at hun nok var i fremmede omgivelser og det ville hjælpe når hun kom hjem. Hun spiste stadig rimeligt. Da vi kom hjem gik der 3-4 dage. Så begyndte hun at få feber. Gennem to dage steg feberen og jeg tog til lægen med hende. Efter undersøgelse, urinprøve og en blodpr.viste det sig at hun havde en urinvejsinfektion. Vi tog afsted til børneafdelingen og efter en kort indlæggelse kom vi hjem igen med penicillin til ti dage. Gennem de ti dage faldt hendes appetit ydeligere. Hun ville stadig godt spise lidt grød og mos og jeg fandt ud af at hun gerne ville have rugbrødshapser med leverpostej el smøreost. Så det gik egentlig fint.
For ca 14 dage siden, brød så den første tand så småt igennem i undermunden og siden er det gået helt galt med maden. Fire dage senere kom nummer to tand og hun havde lidt feber, løs mave, og var bare så pylret. ( hun har ikke haft feber de sidste tre dage). Hun har siden nægtet at spise alt hvad jeg gav hende. Alt hvad hun tidligere har gabt lystigt efter, bliver nu totalt afvist.
Stemningen plejer at være god ved spisebordet og plejer gerne at ville sidde i sin højstol og spise. Nu pylrer hun så snart jeg sætter hende i stolen og munden er totalt lukket sammen. Hun presser læberne sammen vender hovedet væk når jeg tilbyder noget. Hun vil kun til nøds sutte og gnaske lidt i noget hun selv kan sidde med. Så hun har fået skorper med smøreost, agurk, kogte grønsager osv og selv sidde med, men det er ikke meget der ryger ned. Og så har jeg ammet hende og givet mme for resten. Og det er faktisk det eneste hun får.
I går og i dag har hun udelukkende kun villet tage mme i kop eller flaske og amning. Og så vil hun gerne gnave i en skorpe. Nætterne er gået totalt i kluder. Og hun spiser mere om natten end om dagen. Hun har altid villet ammes om natten men vi har kunnet "nøjes" med omkring tre gange. De sidste to nætter har hun været vågen 7-8 gange og enten suttet løs på mig eller en drikkeflaske med mme. Hun får omkring 300ml mme på flaske elle kop, mest om natten. Jeg er helt mast.
Morgenmaden afviste hun totalt i dag og hun fik ingenting. Om dagen ammer jeg nu igen omkring 6 gange, det var ellers nede på ca 3 gange. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. Nu sover hun, hun er jo også træt. Hun er i forvejen er lidt spinkel pige på 7800g gram og 70 cm. Hun vejede 3700 ved fødslen. Jeg er bange for at hun skal begynde at tabe sig. Hun er ellers rimelig tilpas i løbet af dagen. Hun vil gerne sidde og lege og i går begyndte hun at forsøge at rejse sig i kravlegården og holde ved kanten. Hun pludrer og er nem at få til at smile. Hun er uden tvivl øm og irriteret i munden for alt bliver gnavet i og smuttet på og hun savler rigtig meget.
Men hvad skal jeg stille op med hensyn til maden? Hun skal jo have næring. Skal jeg fortsætte med at amme hende så meget eller skal jeg nægte hende det og håbe på at hun bliver sulten. Skal jeg finde på noget andet mad at give hende. Skal jeg prøve med vælling i en flaske? Synes ellers jeg har prøvet alt.
Har virkelig brug for nogle gode råd.
Håber du kan hjælpe os?
Med venlig hilsen
Helle